Ansatte

Personalhåndbok

Kjære medarbeider - velkommen på laget!

Cecilie and Tord Laeskoge

image/svg+xml

Hjertelig velkommen som medarbeider ved Sundvolden Hotel, et av Norges mest tradisjonsrike hoteller. Vi er glade for at du har valgt å jobbe her hos oss! Vi håper at du vil trives, og at du vil finne arbeidet interessant.
I dette heftet vil vi orientere om hva vi mener er viktig for deg å vite vedrørende bedriften og din arbeidssituasjon. Skulle det fortsatt være noe du lurer på etter å ha lest dette, må du ikke være redd for å spørre din avdelingsleder eller nærmeste overordnede. Denne personalhåndboken inngår som en del av din arbeidskontrakt med hotellet.

Sundvolden Hotel har som mål å være et av de beste kurs- og konferanse hotellene på markedet når det gjelder kvalitet og personlig service. Vi satser også stort på helse, velvære, turisme og private arrangementer. For å klare dette må vi ha medarbeidere som er resultatorienterte og som trives med å sette gjesten i sentrum.
Din trivsel og interesse er avgjørende for at vi skal nå våre mål. Et godt arbeidsmiljø kan bare skapes dersom alle går inn for det. Ledelsen ved hotellet vil på sin side legge forholdene til rette for å skape en god lag ånd, og et godt samarbeid for å nå felles mål.


Vi håper du vil trives hos oss, og at du i lang tid fremover vil finne interessante og utfordrende arbeidsoppgaver.

Med vennlig hilsen
SUNDVOLDEN HOTEL
    
Cecilie & Tord 
Vertskap

    Mat

    Hva er en Sundvolding?

    En Sundvolding er en utpreget blid og imøtekommende vert ved Sundvolden Hotel. Sundvoldingen kjennetegnes ved god blikk kontakt, smittende godt humør og et meget skarpt øye for detaljer. De sier om Sundvoldingene at de ofte vet hva gjestene trenger nesten før de vet det selv! Sundvoldingene har sansen for det gode liv og liker å følge med i tiden. De vet at gjestene setter pris på å finne de samme tingene her på Sundvolden som de har hjemme hos seg selv. Det går gjetord om Sundvoldingenes omsorg for gjestene og deres evne til å få gjestene til å føle seg hjemme. Sundvoldingene er løsningsorienterte og upregede gode lagspillere, for de har skjønt at de løfter best i flokk. De er kreative og nysgjerrige og kommer stadig frem til bedre løsninger for både medarbeidere og gjester. Dette gjør at gjestene ofte ønsker seg tilbake til Sundvolden Hotel og til Sundvoldingenes gode omsorg og omtanke.

    Mat

    Vi har to slagord internt:

    Vi gjør hverandre stolte

    Målet med vår lederstil er å skape engasjement og arbeidsstolthet slik at hver enkelt medarbeider ønsker å gjøre jobben sin så godt de klarer til enhver tid. På denne måten klarer vi å imponere gjestene våre slik at de ønsker å komme tilbake. Da kommer vi ikke utenom vårt andre slagord:

    Det kommer an på meg

    Hver enkelt medarbeider skal settes i stand til å imponere gjestene med sine raske og gode løsninger på problemer som måtte oppstå. For å få dette til må medarbeiderne være myndiggjorte og ha en utdanning/opplæring bak seg som setter dem i stand til å ta dette ansvaret.

    Det viktigste for Sundvolden Hotel er at gjestene trives, alt må organiseres rundt det!

    Raus – Engasjert - Tett på - Vågal

    Drone Sundvolden SommerKunstMatMatMatMat

    Ansattgoder på Sundvolden

    image/svg+xml
    Her kan du finne oversikt over alle ansatt goder.
    Mat MatHistorieTord og CecilieMatMatMat

    Vår organisasjon

    image/svg+xml
    Kontaktinformasjon og organiseringen av avdelingene kan du se her!
    Se våre ansatte her!
    Mat

    Samspillsregler

    RESPEKT    
    Jeg respekterer alle medarbeidere og avdelinger
    Jeg respekterer en avgjørelse når den er tatt 
    Jeg respekterer medarbeideres tid og arbeid

    TRYGGHET     
    Jeg kan gjøre feil og lære av det, og får konstruktive tilbakemeldinger
    Jeg har faglig trygghet i arbeidet jeg utfører
    Jeg har takhøyde for ris og ros, og gir dette til rett person.
    Jeg støtter andre og det gir et godt samspill 
    Jeg gir klare beskjeder i god tid – og er konkret 
    Jeg holder informasjon konfidensielt hvis dette er avtalt
    Jeg er trygg på egne avgjørelser

    ÆRLIGHET    
    Jeg gjør det jeg sier 
    Jeg snakker med andre og ikke om andre 
    Jeg skiller person og sak.
    Jeg har en enkel og direkte tale, en spade er en spade 
    Jeg er ærlig og det trengs det mot til

    LÆRINGSMILJØ    
    Jeg tar ansvar for egen læring 
    Jeg hjelper andre til å bli gode 
    Jeg tenker nytt, ser muligheter og ikke hinder  

    HUMOR    
    Jeg ler med andre og ikke av andre 
    Jeg har humor og godt humør, det skaper arbeidsglede 
    Jeg er uformell samtidig som jeg er profesjonell 
     

    Mat

    Ta vare på arbeidsmiljøet

    Ikke aksepter mobbing og utfrysing, alle har rett til å bli tatt på alvor
    Stopp rykter og sladder
    Bry deg om, slik at andre føler seg sett
    Vær interessert i det andre gjør
    Gi ansvar, alle har noe å gi hvis de slipper til
    Ha tillit til at alle gjør sitt beste
    Vær romslig, slik at alle kan komme tilbake i eget tempo og til arbeidsoppgaver tilpasset den enkelte
    Ha tålmodighet. Vi løser oppgaver på forskjellige måter og i forskjellig tempo
    Lytt til andre
    Det er lov å gjøre feil

    Mat MatMatKursKursKurs

    Rutiner for oppfølging av legemeldt sykefravær Sundvolden Hotel

    image/svg+xml

    Når en arbeidstaker er blitt sykmeldt, er målet å legge til rette for at arbeidstakeren kommer tilbake til jobb. 

    Arbeidsgiveren skal også forebygge at nye arbeidsrelaterte sykefravær oppstår.

    Mat

    Vi skal være en attraktiv arbeidsgiver

    For å få til dette må vi være gode på:

    Kontinuerlig læring: Investere i medarbeiderne gjennom Sundvolden Skolen, utviklingsprogrammer, kurs og utplasseringer og hele tiden vise stor vilje til å hjelpe medarbeiderne å vokse

    Knytte lønn og forfremmelser opp mot hvordan jobben utføres: Ha gode systemer for tilbakemeldinger til medarbeiderne
    Belønne de som tør å ta sjanser og som lykkes, dersom noen feiler må det være takhøyde for det

    God blanding av kjønn, alder og etnisitet: Fleksible løsninger for medarbeidere i ulike faser

    Miljø- og samfunnsbevissthet: Lønnsomhet og kontinuerlig vekst: Kun bedrifter i vekst kan love en spennende fremtid, der mulighetene for karriereutvikling og økte lønninger er store
     

    Praktisk informasjon

    Mat

    Litt fra oss til deg som ikke er regler – men like viktig!

    image/svg+xml

    Det femte samfunn
    Hjerte til hjerte -  Fra fornuft til følelse -  Fra kunnskap til opplevelse -  Fra design til scenesettelse…

    Kvalitet gjelder mennesker, vi må skape en skole på Sundvolden Hotel som utvikler mennesker. Kvalitet handler om å tilfredsstille folks behov.
    Av fornøyde gjester vil 68% komme igjen
    Blant de ekstra godt fornøyde gjestene vil 97% komme igjen


    Prestasjonsstandard: ”Det kvalitetsnivået du bevisst eller ubevisst legger til grunn for de handlinger du utfører”, Oddvar Bjørnestad
    De fleste (60 %) sier at de aldri gjør sitt beste, fordi vi ikke krever det

    Krav = Kjærlighetserklæring
    En skikkelig prestasjonsstandard gir selvrespekt
    Alle mennesker søker bevisst/ubevisst bekreftelse på sin egen verdighet
    Vi må kreve kvalitet ellers er vi med på å avskaffe kvalitet


    Personlig kvalitet påvirker holdninger, oppførsel/adferd, kommunikasjon, samarbeid og personlig planlegging. 

    Det kommer an på deg!
     

      Rutiner for personlig beskyttelsesutstyr

      Branninstruks for Sundvolden Hotel

      Mat

      Vår arbeidsplass - Sundvolden hotel

      image/svg+xml

      Sundvolden Hotel er en solid bedrift som tåler både medgang og motgang samt at vi er en vesentlig bidragsyter til verdiskapning i lokalområdet. Verdiskapning dreier seg ikke bare om lønnsomhet men også etikk og moral, verdier og holdninger. Dette skaper forutsetningene for å møte fremtidige krav og forventninger.

      Godt omdømme er avgjørende for en bedrift som Sundvolden Hotel. Vår etiske standard er avgjørende for omdømme og anseelse hos våre gjester, leverandører, og i samfunnet for øvrig. Vi skal sørge for kvalitet på varer og tjenester og samtidig ta vare på miljøet.

      Hovedansvaret for å utvikle Sundvolden Hotel ligger hos lederne. Det er et lederansvar å sørge for at hotellet og alle medarbeidere handler rett og riktig. En av de mest kraftfulle verktøy en leder har er påvirkningen som forbilde og som eksempel til etterfølgelse.

      Det som har tatt en generasjon å bygge opp kan rives ned på meget kort tid. Vi må derfor være opptatt av vår arbeidsplass og eget omdømme

      Vår bedrift skal preges av verdier som gjenspeiler vår kultur og vår måte å jobbe på, og forteller oss hvordan vi skal være. Alt dette gjør vi for å strekke oss mot vår visjon -Elsket av våre gjester, beundret av våre konkurrenter-

      RAUS innebærer å være romslig, vise storsinn og gi av seg selv til det beste for medarbeidere og hotellet. Du skal lytte til dine kollegaer og stor takhøyde skal gi deg mulighet til å være ærlig og oppriktig i diskusjoner.

      VÅGAL oppfordrer deg til å ta beslutninger som du tror hotellet er tjent med, til å tørre å sprenge grenser og til å teste ut og utvide ditt potensiale. Du er ikke redd for å ta den nødvendige samtalen.

      ENGASJERT innebærer at du deltar i fellesskapet. Du viser iver og interesse, lidenskap og omtanke for medarbeidere, gjester og jobben samt at du strekker deg litt lenger når det er nødvendig.

      TETT PÅ skal du være når det er kreves. Du skal bidra til at gjestenes forventninger overgås og deres opphold blir en fantastisk opplevelse. Dine medarbeidere skal vite at du stiller opp for dem uansett hvilke behov de måtte ha.

       

      Velkommen på laget! 

        Mat

        ”Arbeid er synlig kjærlighet.

        Og hvis du ikke kan arbeide med kjærlighet, men bare med avsky, er det bedre du forlater ditt arbeid og setter deg ved templets port og tar imot almisser av dem som arbeider med glede.

        For hvis du baker ditt brød med likegyldighet, baker du bittert brød som bare halvveis kan mette et menneske.

        Og hvis du kryster druene med motvilje, da kryster du gift inn i vinen. Og hvis du synger som en engel, men ikke elsker sangen, da gjør du menneskenes ører døve for dagens stemmer og for nattens stemmer.”

        Profeten, Kahil Gibran

        line vertical
        Nettvett
        Icon Meals

        1. Du snakker – hvem lytter?

        Hvert sikkerhetshull i virksomheten din er det perfekte inngangspunktet for nettkriminelle, og selv om du kanskje ikke trodde det var mulig, utgjør mobiltelefoner en potensiell risikofaktor. Hackere prøver i økende grad å avlytte bedriftssamtaler med tanke på et økonomisk mål. Dessverre er det i mange tilfeller vanskelig for selskaper å vite at de blir overvåket før det er for sent.

        2. Er dine ansatte bevisst på eget sikkerhetsansvar?

        Ansatte går for å være bedriftens beste brannmur. Ansatte spiller en viktig rolle for å opprettholde bedriftens IT -sikkerhet. Det er tross alt de ansatte hackerne målrettet går etter for å få tilgang til verdifull informasjon eller tilgang til systemer. Oppdater pc og skru den av hver natt – bytt passord når du blir bedt om det.

        3. Falske e-poster

        Falske e -poster og phishing e -poster har som mål å få privat eller verdifull informasjon ut av deg i form av nettbankinformasjon, påloggingsinformasjon og mer. Når du uoppfordret mottar en e-post fra noen du ikke kjenner, bør du alltid være ekstra påpasselig. Gå forsiktig frem så forretningskritiske data så vel som sensitiv personlig informasjon ikke havner i feil hender.

        4. Du bruker ikke dobørsten overalt?

        Det sies at et sterkt passord både inneholder tegn, tall og bokstaver. Men det hjelper ikke mye med et sterkt passord dersom det samme passordet brukes på alle steder. For å sikre deg anbefales det å lage sterke passord og heller benytte et passordhåndteringsprogram ved behov. Du bruker ikke dobørsten overalt gjør du vel? Det samme burde gjelde dine passord.

        5. Virker det for godt til å være sant?

        Det florerer av falske meldinger og e -postmeldinger hvor formålet er å lure konfidensiell informasjon ut av deg og dine ansatte. Hackerne sin skjulte agenda er ofte pakket inn i konkurranser, mistenkelige e-poster og villedende popup-annonser, som i mange tilfeller er for gode til å være sanne. Så vær ekstra oppmerksom når du mottar mistenkelig henvendelser.

        6.Vær smartere enn tingene dine

        For å møte dagens sikkerhetsutfordringer, hvor hackere blir mer kreative, er det viktig at du er i forkant av cyberkriminelle. Med andre ord må du tenke fremover når det gjelder IT -sikkerhet i virksomheten din, slik at du er forberedt på potensielle hackerangrep. Rapporter inn dersom du opplever noe mistenkelig.

        7. Bruk hodet

        Ofte kommer vi langt med sunn fornuft. Med økt bevissthet om at trusselbildet har endret seg markant de siste årene, og at bak hvert sikkerhetshull lurer en potensiell trussel kan mye være forhindret. Vær ekstra oppmerksom på mistenkelige e -poster fra folk du ikke kjenner, bruk flerfaktor-autentisering, kartlegg selskapets reelle motstandskraft og ha alltid en beredskapsplan klar.

        8. Hvem er du på some?

        Å hacke kontoer på sosiale medier er altfor enkelt, og du trenger ikke å være hacker på heltid for å få tilgang. Flere og flere mennesker har en tendens til å undervurdere truslene på sosiale medier, ettersom vi naturligvis har paradene nede når vi beveger oss på disse plattformene. Men likevel er det god grunn til å ta hensyn til sikkerhet - også her.

        9. Be a star

        Stop - Forventer du denne e-posten? Sjekk at avsenderen er den den gir seg ut for å være Think - Les og vurder e-posten nøye Ask - Spør en venn eller kollega Report - Rapporter til IT-avdelingen din dersom du fremdeles mistenker svindel

        10. Sørg for av uvedkommende ikke får tilgang til dine brukerkontoer

        En av de viktigste måtene du kan beskytte kontoene dine ved er å beskytte passordene dine. Først og fremst bør du aldri dele passordene dine med andre, spesielt ikke gjennom plattformer som ikke er 100% sikre. Likevel er det ikke alltid at et godt passord er tilstrekkelig. Vi anbefaler derfor på det sterkeste å legge til flerfaktor-autentisering (MFA)

        line vertical

        Retningslinjer mot seksuell trakassering

        Omgivelser MatMatMatMatromMatMatMat

        Varslingsplakaten

        image/svg+xml

        Vedtatt av Sundvolden Hotel den 9/10-2017 etter en prosess som involverte 
        Cecilie Laeskogen, Silje Storvik, Marlys Koosapoeg
        Oppdatert med nye navn og bedriftshelsetjeneste 2023. 

        Sundvolden Hotel legger til grunn at ansatte varsler skriftlig om kritikkverdige forhold og det er viktig at arbeidstager eller varsler sørger for at varselet er mottatt som varsel og ikke som personalsak. 

        Sundvolden lake

        Vi gleder oss til å jobbe sammen med deg!

        my Care